Webbutiken tillgänglig på webbplatsen www.browin.com administreras av BROWIN Sp. z o.o. Sp. k. med säte på Pryncypalna 129/141 i Łódź (postnummer: 93-373).
Företaget är registrerat i företagsregistret vid tingsrätten i Łódź, XX avdelningen för handelsärenden i det nationella domstolsregistret.
KRS: 0000459418.
Företagets NIP: PL 729-268-73-25 och Regon: 101003641.
Postadress: ul. Pryncypalna 129/141, 93-373 Łódź
e-postadress: salon@browin.pl fax: +48 42 23 23 295
Kundtjänstcenter: +48 42 23 23 230; +48 42 23 23 231 – tillgängligt måndag till fredag mellan kl. 8:00 och 16:00
När följande begrepp används ska de förstås enligt nedan: BROWIN – BROWIN Sp. z o.o. Sp. k. med säte på Pryncypalna 129/141 i Łódź (postnummer: 93-373). Företaget är registrerat i företagsregistret vid tingsrätten i Łódź, XX avdelningen för handelsärenden i det nationella domstolsregistret. KRS: 0000459418. Företagets NIP: PL 729-268-73-25 och Regon: 101003641.
Webbutik – webbutik administrerad av BROWIN, tillgänglig på webbplatsen browin.com
Kund – en fysisk person som har fyllt 13 år, men om personen inte uppnått myndighetsålder i sin jurisdiktion krävs medverkan av förälder eller vårdnadshavare.
Konsument – en kund som är en fysisk person och som ingår rättshandlingar med BROWIN som inte har direkt samband med dennes närings- eller yrkesverksamhet, särskilt en person som gör en beställning i webbutiken.
Leveranstid – antal arbetsdagar inom vilka BROWIN fullgör en beställning gjord i webbutiken av kunden och överlämnar de köpta varorna till kurirföretag eller postoperatör.
Arbetsdagar – dagar från måndag till fredag, exklusive helgdagar.
Butik – fysisk butik belägen på Pryncypalna 129/141.
Beställning – kundens viljeyttring riktad till BROWIN via webbutiken, e-post eller telefon. Deklarationen ska innehålla: typ och mängd av varor från webbutikens lager vid tidpunkten för beställningen; betalningsmetod; leveranssätt; samt kundens uppgifter.
1. Dessa bestämmelser reglerar användningen av webbutiken, särskilt regler för att ingå avtal via webbutiken, regler för fullgörande av avtal samt regler för reklamationsförfaranden.
2. Alla varor som finns tillgängliga i webbutikens sortiment är nya.
3. För att använda webbutiken krävs följande tekniska förutsättningar:
en dator eller annan enhet med internetanslutning,
en webbläsare med aktiverad JavaScript och cookies:
Microsoft Edge, version 40.0 eller högre
Google Chrome, version 71.0 eller högre
Opera, version 57.0 eller högre
Safari, version 12.0 eller högre
ett aktivt e-postkonto.
4. För att säkerställa skydd av uppgifter och meddelanden som överförs i webbutiken vidtar vi tekniska och organisatoriska åtgärder som är anpassade till risknivån, särskilt åtgärder som förhindrar åtkomst till och ändring av personuppgifter som överförs elektroniskt. BROWIN skyddar uppgifter som överförs i webbutiken genom användning av SSL-kryptering (Secure Socket Layer).
5. Kund som använder webbutiken är skyldig att:
använda webbutiken i enlighet med gällande lagar och dessa bestämmelser,
använda webbutiken i enlighet med god sed och med respekt för andras personliga rättigheter,
använda webbutiken på ett sätt som inte stör butikens funktion,
använda allt innehåll i webbutiken endast för personligt bruk.
§ 2 Registrering och inloggning
För att kunna göra beställningar i webbutiken måste du fylla i registreringsansökan, samtycka till att vara bunden av detta avtal och betala alla tillämpliga avgifter till företaget. Företaget kan efter eget gottfinnande vägra att acceptera en ansökan eller begränsa användningen av webbutiken. Företaget kan också återkalla åtkomsten till webbutiken på grund av missbruk av webbutiken eller vid brott mot detta avtal.
§ 3 Beställningar
All faktureringsinformation som lämnas måste vara sanningsenlig och korrekt. Att lämna osanna eller felaktiga uppgifter utgör ett brott mot dessa villkor och kan leda till att beställningen annulleras. Innan en beställning accepteras kan vi även begära ytterligare information från dig. Vi förbehåller oss rätten att vägra eller annullera en beställning av vilken anledning som helst, inklusive begränsningar av kvantiteter som finns tillgängliga för köp, felaktigheter eller misstag i produkt- eller prisinformation, eller problem som identifierats vid våra kredit- och bedrägerikontroller. Om din beställning annulleras efter att ditt kreditkort (eller annat betalningskonto) har debiterats, kommer vi att kreditera ditt kreditkort (eller annat tillämpligt betalningskonto) med motsvarande belopp. Vi kontaktar dig om hela eller delar av din beställning annulleras eller om ytterligare information krävs för att acceptera din beställning. BROWIN kan begära en förhandsauktorisation för vissa beställningar som görs online med kredit- eller betalkort. Denna förhandsauktorisation debiteras dig inte, men din kortutgivare kan reservera detta belopp under en kort tid. Din kortutgivare avgör hur länge förhandsauktorisationen hålls. Vi gör detta för att säkerställa att kortuppgifterna fortfarande är giltiga och att du har tillräckliga medel för att slutföra transaktionen.
Genom att bekräfta ditt köp i slutet av kassan samtycker du till att acceptera och betala för varan/varorna.
BROWIN förbehåller sig rätten att begränsa antalet varor som köps per person, per hushåll eller per beställning av vilken anledning som helst. Dessa begränsningar kan gälla för beställningar som görs med samma konto, samma kreditkort samt för beställningar som använder samma fakturerings- och/eller leveransadress. Vi meddelar dig om sådana begränsningar tillämpas. BROWIN förbehåller sig också rätten, efter eget gottfinnande, att förbjuda försäljning till återförsäljare eller distributörer. I dessa villkor definieras återförsäljning som att köpa eller ha för avsikt att köpa någon produkt(er) från BROWIN i syfte att sälja samma produkt(er) vidare kommersiellt till tredje part.
§ 4 Prissättning
1. Priserna på varorna som presenteras i webbutiken anges i euro och är bruttopriser, vilket innebär att de inkluderar moms.
2. Ett kvitto bifogas varje beställning. På kundens begäran kan en faktura bifogas istället för kvittot. För att en faktura ska kunna utfärdas måste kunden lämna sitt momsregistreringsnummer (NIP).
3. Varupriserna inkluderar inte fraktkostnader. Det totala beställningsvärdet omfattar varans pris och fraktkostnader.
4. Information om pris och viktiga egenskaper finns på webbutikens webbplats.
5. Det bindande och slutgiltiga priset är det som anges i ”Kundvagnen” i sammanfattningen av din beställning vid tidpunkten för beställningen via webbutiken.
6. BROWIN förbehåller sig rätten att i vissa fall begränsa betalningsmetoderna, till exempel att utesluta alternativen ”postförskott” eller ”förskottsbetalning”.
§ 5 Betalningsmetoder
1. Kunden kan välja mellan följande betalningsmetoder:
Kontant vid mottagandet av beställningen (postförskott)
Kontant eller med betal-/bankkort (Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro) eller kreditkort (Visa, MasterCard) – i Salongen
Före leverans av beställningen (förskottsbetalning) – banköverföring online, kreditkort, samt banköverföring online och kreditkortsbetalningar via det externa betalsystemet imoje som drivs av ING Bank Śląski S.A. med huvudkontor i Katowice
2. Kunden kan kombinera de angivna metoderna endast om leveransen sker till Salongen.
3. Kund som har valt ”förskottsbetalning” ska betala det slutliga priset omedelbart efter att ha mottagit ett e-postmeddelande med orderbekräftelsen.
4. Kund som har valt ”postförskott” är skyldig att betala vid leverans av beställningen.
5. Paket som levereras av kurirföretaget är försäkrade.
6. Innan leveransen bekräftas är kunden skyldig att kontrollera förpackningen för eventuella fel eller skador (särskilt tejp och säkerhetsetiketter). Vid problem med förpackningen eller säkerhetsetiketterna ska kunden inte acceptera paketet utan upprätta en skadeanmälan i närvaro av brevbärare eller kurir och omedelbart kontakta BROWIN. Underlåtenhet att påpeka avvikelser gällande det kvantitativa eller kvalitativa tillståndet av försändelsen vid leveransen kan påverka resultatet av reklamationsärendet.
§ 6 Orderutförande och leveranskostnader
1. Varor som beställs via webbutiken skickas inom Polens territorium. Leverans till andra länder kan genomföras, men endast efter individuell överenskommelse med kunden. Leveranstid: 4–14 dagar.
2. Om beställningen ska skickas inom Polens territorium levereras varorna på ett av följande sätt (valt av kunden):
Med kurirföretaget DPD Strefa Paczki Sp. z o.o., DPD Polska Sp. z o.o. eller Schenker Sp. z o.o. – till den angivna adressen
Med postoperatören Poczta Polska S.A. med säte i Warszawa – till den angivna adressen
Glasartiklar levereras endast med kurirföretag.
3. Varor som beställs via webbutiken skickas till den plats som kunden har valt.
4. Fraktkostnader anges i taxan som finns tillgänglig på webbplatsen.
5. Leveranstiden är 4 arbetsdagar räknat från:
Postförskott – dagen då BROWIN mottar e-postmeddelandet med orderbekräftelsen.
Förskottsbetalning – dagen då BROWIN får bekräftelse på banköverföringen från kunden.
6. Om kunden väljer att hämta beställningen i Salongen kommer de att meddelas via e-post när paketet är redo att hämtas.
7. För att hämta beställningen i Salongen är kunden skyldig att uppge ordernumret som mottagits i ett av e-postmeddelandena från BROWIN om att paketet är klart för avhämtning.
8. De beställda varorna kommer att vara tillgängliga för avhämtning i 7 arbetsdagar räknat från den dag då kunden mottog meddelandet via e-post.
9. Om kunden inte kan hämta beställningen inom den angivna tidsramen kan kunden och BROWIN komma överens om ett annat datum för avhämtning.
10. Om kunden inte hämtar beställningen inom de tidsramar som anges i punkterna 8 och 9 förbehåller sig BROWIN rätten att annullera beställningen.
11. Varorna som beställs i webbutiken levereras tillsammans med en faktura som omfattar beställningen och fraktkostnaderna.
12. BROWIN tar inget ansvar för utebliven leverans eller leveransförsening som orsakats av att den angivna adressen är felaktig eller ofullständig.
13. Betalningar hanteras av:
Polskie ePłatności sp. z o.o., Tajęcina 113, 36-002 Jasionka, KRS: 0000227278
ING Bank Śląski S.A., ul. Sokolska 34, 40-086 Katowice, KRS 0000005459
1. Du har rätt att frånträda detta avtal inom 14 dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen löper ut efter 14 dagar från den dag då du, eller en av dig angiven tredje part som inte är transportören, får varan i fysisk besittning. Den ovan nämnda rätten gäller även för en fysisk person som ingår ett avtal direkt relaterat till sin näringsverksamhet, när det av avtalets innehåll framgår att det inte har en yrkesmässig karaktär för den personen, vilket särskilt framgår av verksamhetens art.
För att utöva ångerrätten måste du informera
BROWIN Sp. z o.o. Sp. K. ul. Pryncypalna 129/141
93-373 Łódź, Polen
salon@browin.pl
eller +48 42 23 23 200
om ditt beslut att frånträda avtalet genom ett tydligt meddelande (t.ex. brev skickat med post eller e-post).
Du kan använda den bifogade standardblanketten för ånger, men det är inte obligatoriskt.
För att uppfylla ångerfristen räcker det att du skickar meddelandet om att du vill utöva ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut.
2. Om du frånträder detta avtal kommer vi att återbetala alla betalningar som vi tagit emot från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för de extra kostnader som uppstår om du har valt en annan leveransform än den billigaste standardleveransen som vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då vi informerades om ditt beslut att frånträda avtalet.
Återbetalningen sker med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har gått med på något annat; i vilket fall kommer du inte att åläggas några avgifter för en sådan återbetalning.
Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka varorna eller tills du har lämnat bevis för att du har skickat tillbaka varorna, beroende på vilket som inträffar först.
3. Du ska skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då du meddelade oss om ditt frånträdande av avtalet.
Tidsfristen är uppfylld om du skickar tillbaka varorna innan 14-dagarsperioden har löpt ut.
Du står för de direkta kostnaderna för att returnera varorna.
Du ansvarar endast för eventuell värdeminskning av varorna som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
4. Parternas skyldigheter och ansvar som uppkommit före uppsägningsdatumet ska fortsätta att gälla även efter detta avtals upphörande, oavsett anledning.
5. Dessa Allmänna villkor gäller tills de sägs upp av antingen Kunden eller BROWIN. Kunden kan när som helst säga upp dessa Allmänna villkor genom att meddela BROWIN att de inte längre önskar använda BROWINs tjänster, eller genom att sluta använda BROWINs webbplats.
6. Om Kunden, enligt BROWINs egen bedömning, inte uppfyller eller om BROWIN misstänker att Kunden inte har uppfyllt något villkor i dessa Allmänna villkor, kan BROWIN när som helst säga upp avtalet utan föregående meddelande. Kunden kommer då att förbli ansvarig för alla belopp som ska betalas fram till och med uppsägningsdagen; och/eller kan BROWIN neka Kunden tillgång till BROWINs tjänster (eller delar därav).
§ 8 Hantering av reklamationer
1. BROWIN är skyldig att tillhandahålla Kunden varor utan fysiska eller juridiska fel. BROWIN ansvarar för alla fel i varorna. Detta ansvar regleras i lagen av den 23 april 1964 (civilbalken Dz. U. z 2014, poz. 121 z późn. zm.).
2. Reklamation kan lämnas in i Salongen eller genom ett brev skickat till BROWIN Sp. z o.o. Sp.k., Pryncypalna 129/141, 93-373 Łódź, med noteringen ”Reklamation”.
3. Reklamation kan även lämnas via reklamationsformuläret som finns på webbsidan för Onlinebutiken (www.browin.com). Kunden måste inte använda detta – det är endast ett exempel.
4. Kunden som utnyttjar sina rättigheter enligt garanti är skyldig (på BROWINs bekostnad) att leverera den felaktiga produkten till den adress som anges i punkt 2.
5. BROWIN behandlar och besvarar reklamationen inom 14 dagar från mottagandet.
6. Reklamationer som gäller onlinetjänster kan lämnas in:
Per post till adressen Pryncypalna 129/141, 93-373 Łódź
Via e-post till: salon@browin.pl
Genom att ringa kundtjänst: +48 42 23 23 230; +48 42 23 23 231
7. Reklamationer som gäller onlinetjänster ska innehålla: en beskrivning av ärendet, e-postadress samt det sätt på vilket Kunden önskar bli informerad om resultatet av reklamationshanteringen.
8. Den rätt som avses ovan gäller även för en fysisk person som ingår ett avtal direkt relaterat till sin näringsverksamhet, om avtalets innehåll visar att det inte har en yrkesmässig karaktär för personen, vilket särskilt framgår av uppgifterna i det Centrala näringslivsregistret.
§ 9 Personuppgifter och integritetspolicy
1. Personuppgifter som lämnas av Användarna skyddas av BROWIN i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter samt upphävande av direktiv 95/46/EG (nedan: GDPR).
2. Personuppgifter som lämnas av Användaren under registreringsprocessen eller vid beställning behandlas av BROWIN med säte på Pryncypalna 129/141, 93-373 Łódź. Företaget är registrerat i Företagsregistret vid distriktsdomstolen (Łódź-Śródmieście), XX avdelningen för handelsärenden i Nationella domstolsregistret. KRS: 0000459418, vilket är personuppgiftsansvarig. BROWIN har inte utsett något dataskyddsombud. Kontaktperson är en behörig representant för personuppgifter. Alla frågor som rör personuppgifter kan riktas till:
3. Att lämna personuppgifter är inte obligatoriskt, men vissa funktioner på Webbplatsen (t.ex. att lägga beställningar) kräver dessa uppgifter för att kunna ingå avtal och uppfylla rättsliga skyldigheter. Om Användaren väljer att inte lämna personuppgifter innebär det att avtalet inte kan ingås och att BROWIN inte kan uppfylla sina juridiska skyldigheter.
4. Användaren av Webbplatsen kan bli ombedd att lämna följande information: för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, lösenord. Personuppgifter som är nödvändiga för att använda vissa funktioner på Webbplatsen skiljs alltid från de uppgifter som kan lämnas frivilligt.
5. Samtycke till behandling av personuppgifter för ett visst ändamål ges efter att Användaren markerat en given ruta.
6. BROWIN får behandla Användarnas personuppgifter för följande ändamål:
Åtgärder som senare leder till att ett avtal ingås mellan Användaren och BROWIN (rättslig grund: art. 6 punkt 1 lit. a GDPR, art. 6 punkt 1 lit. b GDPR)
Genomförande av ett undertecknat avtal mellan Användaren och BROWIN (rättslig grund: art. 6 punkt 1 lit. b GDPR)
Uppfyllande av BROWINs rättsliga skyldigheter, t.ex. skyldighet att utfärda en faktura eller annat dokument som krävs enligt lag; eller när det uttryckligen framgår av lag (rättslig grund: art. 6 punkt 1 lit. c GDPR)
Utreda och skydda mot eventuella krav som följer av ett undertecknat avtal.
Personanpassad direktmarknadsföring av varor och tjänster som erbjuds av BROWIN samt för statistiska ändamål – endast om Användaren tidigare lämnat sitt samtycke (rättslig grund: art. 6 punkt 1 lit. a GDPR, art. 6 punkt 1 lit. b GDPR).
7. Användarens personuppgifter kommer att lämnas till andra mottagare såsom postoperatörer, speditörer, transportörer, leverantörer, leverantörer av informations- och kommunikationstjänster samt personer som tillhandahåller juridiska tjänster och indrivningstjänster.
8. Användarens personuppgifter kommer inte att överföras till tredje land eller till internationella organisationer.
9. Användarnas personuppgifter kommer att lagras under avtalets genomförande som ingåtts med BROWIN och efter dess fullgörande under den tid som är nödvändig för att säkerställa eventuella krav (t.ex. reklamationstjänster) samt för att uppfylla BROWIN:s rättsliga skyldigheter. Vid återkallelse av samtycke till behandling av personuppgifter eller inlämnande av invändning av Kunden kommer personuppgifterna att lagras respektive till dess att samtycket återkallas eller invändningen lämnas in. Om behandlingen av uppgifterna sker på laglig grund kommer de att lagras under den tidsperiod som anges i tillämpliga lagar.
10. Rättigheter som tillkommer Användaren:
Rätt till tillgång till sina uppgifter (rättslig grund: art. 15 GDPR);
Rätt till rättelse av uppgifter (rättslig grund: art. 16 GDPR);
Rätt till radering av uppgifter (rättslig grund: art. 17 GDPR);
Rätt till begränsning av behandlingen (rättslig grund: art. 18 GDPR);
Rätt till dataportabilitet (rättslig grund: art. 20 GDPR);
Rätt att invända mot behandling av uppgifter (rättslig grund: art. 21 GDPR).
Dessutom, i de fall då behandlingen sker på grundval av Användarens samtycke (art. 6 punkt 1 lit. a GDPR), har Användaren rätt att när som helst återkalla sitt samtycke. Återkallelsen påverkar inte lagligheten av behandlingen som utförts innan samtycket återkallades.
11. Användaren har rätt att lämna klagomål till den tillsynsmyndighet som är specialiserad på skydd av personuppgifter.
12. Personuppgifter kommer inte att behandlas på ett automatiserat sätt, inklusive profilering.
13. BROWIN använder cookies som är små textfiler som lagras i webbläsaren eller på hårddisken i en dator eller mobil enhet när Användaren besöker Webbplatsen. Cookies används för att göra Användarens upplevelse på Webbplatsen så smidig som möjligt och för att komma ihåg Användarens preferenser så att de inte behöver anges flera gånger.
14. Cookies samlar in data om användningen av Webbplatsen och deras huvudsakliga syfte är att underlätta användningen av Webbplatsen för Användaren, anpassa Webbplatsens sidor till Användarens behov och förväntningar (anpassning av Webbplatsens undersidor) samt analysera Användarnas trafik på Webbplatsen.
15. Cookies används på Webbplatsen med Användarens samtycke. Samtycket kan ges av Användaren genom vissa inställningar i operativsystemet, särskilt i webbläsaren, som är installerad på enheten som Användaren använder för att surfa på Webbplatsen.
16. Användaren kan också begränsa eller stänga av cookies i sin webbläsare så att cookies helt blockeras eller att Användaren varnas innan de sparas på enheten. I ett sådant fall kan användningen av Webbplatsen bli mindre effektiv, Användaren kommer inte att ha tillgång till allt innehåll på Webbplatsen och i extrema fall kan korrekt laddning av Webbplatsen helt blockeras.
§ 10 Slutbestämmelser
1. Alla avtal som ingås via Onlinebutiken är på polska.
2. BROWIN förbehåller sig rätten att ändra dessa bestämmelser av juridiska eller organisatoriska skäl.
Varje Kund kommer att informeras om ändringarna senast 14 dagar innan de träder i kraft.
3. Vid ikraftträdande av ändringar kommer alla avtal som ingåtts före dessa ändringar att genomföras enligt de tidigare villkoren.
8. Bilagor:
information om rätten att häva avtalet - Bilaga 1;